-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

زندگي پس از مرگ چگونه است و روح چه كارهايي را مي تواند انجام دهد؟

معاد و اعتقاد به جهان آخرت و زيستن براي هميشه، از جمله اصول دين است. اعتقاد به معاد، موجب هدايت و نجات از انحراف و انكار آن،گمراهي است.

ميان مسائل عقيدتي، مسئله اي در اسلام بعد از خداشناسي و توحيد، به اهميت معاد و اعتقاد به روز جزا و حيات بعد از مرگ نيست.

انسان كار و كِشت مي كند تا محصولي به دست آورد و از آن براي زيستن استفاده كند. معاد و قيامت ، ميدان عرضة محصول عمل دنيا است كه يا به زيان انسان تمام مي شود يا آن كه او را به سعادت ابدي مي رساند.

قرآن مي فرمايد: ما ترازوهاي عدل را در روز قيامت نصب مي كنيم.1

نصبت ترازو براي وزن كردن عمل انسان ها است. زندگي اصلي انسان در معاد و قيامت متجلّي مي شود و زندگي دنيا بهانه اي بيش نيست و آن بهانه اي جز امتحان نيست.

در مورد زندگي پس از مرگ از پيامبر گرامي اسلام(ص) نقل شده است : هنگامي كه يكي از شما از دنيا برود، جايگاه او صبح و شام به او عرضه مي شود. اگر از اهل بهشت باشد، جايگاهش در بهشت است و اگر از اهل دوزخ باشد، جايگاهش در دوزخ مي باشد و به او گفته مي شود: اين جايگاه تو است، هنگامي كه خدا تو را در قيامت مبعوث مي كند.2

اولين جايگاه پس از مرگ برزخ است. ارواح انسان ها پس از مرگ در قالب مثالي قرار گرفته و به زندگي برزخي خود ادامه مي دهند تا وقتي كه قيامت بر پا شود. از امام صادق(ع) سؤال شد : هنگامي كه مؤمن مي ميرد، روحش كجا استقرار مي يابد؟ حضرت فرمود: هر كس بميرد و در كفر يا ايمان خالص و تكامل يافته باشد، روانش از بدن خارج شده و به جسمي مانند كالبدش منتقل مي شود و تا روز قيامت پاداش و كيفر مي بيند... مؤمن در باغي از باغ هاي دنيا منزل مي گزيند و كافر بعد از انتقال به بدن مثالي در آتش برزخي تا روز قيامت قرار مي گيرد....3

قرآن نسبت به حيات برزخي پس از مرگ تصريح مي كند و در پاسخ افرادي كه كردار صالح نداشتند و از دنيا رفتند، مي فرمايد:هنگامي كه مرگ يكي از انسان ها فرا مي رسد (تقاضا مي كند) پروردگارا! مرا به دنيا برگردان تا اعمال صالحي را كه ترك كرده بودم،انجام دهم. (در پاسخ به وي گفته مي شود:) بس كن! هرگز بازگشتي براي تو نيست و اين سخن بي اساسي است كه او بر زبان جاري مي كند و پس از زندگي دنيوي آنان حيات برزخي است كه تا قيامت ادامه دارد.4

1_ انبياء (21) آية 47.

2 پيام قرآن،ج 5، ص 450.

3 محمد باقر شريعتي سبزواري،معاد در نگاه عقل و دين، ص 315.

4 مؤمنون (23) آية 99 - 100.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.